دانلود مقالات

آيزنك معتقد است يكي از علت هاي رفتارهاي بزهكارانه بالا بودن ميزان روان نژند گرايي ،   برون گرايي، روان پريش گرايي است. او رابطه علت و معلولي اين رفتار راكاركرد دستگاه فعال ساز شبكه مغزي مي داند كه مركز كنترل سطح برانگيختگي فيزيولوژيك بدن است. كساني كه داراي ويژگي هاي برون گرايي بالايي هستند، سطح برانگيختگي آنان بسيار پايين است و به خاطر بالا بردن سطح برانگيختگي خود با فعاليتهاي هيجان برانگيز و حادثه جويانه درگير مي شوند. آيزنك معتقد است كساني كه در روان پريش گرايي نيز نمره بالايي دارند، با اين نوع رفتارها خود را درگير مي كنندو با اين حال آيزنك و همكارانش به اين نتيجه دست يافتند كه آن تيپ شخصيتهايي كه داراي صفات  فوق هستند لزوماً به بزهكاري روي نمي آورند بلكه بعضي از آنان گرايش هاي خود را به رفتارهاي قابل قبولي كه با ناهنجاريهاي اجتماعي هم خواني دارند، معطوف مي دارند.

با اين حال پژوهش هاي تكميلي نشان مي دهد در اين نتيجه گيري ها ترديديي وجود دارد، مثلاً معلوم شده است كه ويژگي هاي شخصيتي مستقيماً با بزهكاري در مردان در ارتباط است ولي لزوماً در زنان چنين نيست. آنچه در زنان به عنوان يك عامل مهم تر اثر مي كند، طبقه اجتماعي است. يعني دختراني كه متعلق به طبقه اجتماعي پايين هستند بيشتر از پسراني كه همين طبقه ممكن است با رفتارهاي بزهكارانه درگير شوند.

در پژوهش معلوم شد پسراني كه به فعاليتهاي بزهكاري مي پردازند، داري ويژگيهاي شخصيتي زير بودند:

 

به آداب و رسوم و سنتها پاي بند نبودند، بسيار برون گرا و بي پروا عمل مي كردند  و رفتارهاي آنها هدف خاصي را دنبال نمي كرد، رفتارهاي آنها همراه با خصومت و تخريب بود و ميزان اضطراب و عدم امنیت نيز در آنها پايين گزارش گرديد.

امتیاز بدهید : 1 2 3 4 5 6 | امتیاز : 3
موضوع : | بازدید : 730
برچسب ها : ,
+ نوشته شده در دوشنبه 12 شهريور 1397ساعت 1:42 توسط رسول |

 

تکبّر

کبر در لغت به معنای بزرگی همچون تکبّر و خودبینی (قرشی ، قاموس قرآن ، ج 6 ، ص 73 ) .

کبر عبارت است از حالتی که آدمی خود را بالاتر از دیگری ببیند و اعتقاد برتری خود را بر غیر داشته باشد و فرق این از عجب آن است که آدمی خود را شخصی داند و خودپسند باشد اگر چه پای کسی دیگر در میان نباشد و در کبر باید پای غیر در میان باشد تا خود را از آن برتر بداند و بالاتر بیند و این کبر صفتی است در نفس و باطن و برای این صفت در ظاهر آثار و ثمراتی است، اظهار آن آثار را تکبّر گویند. [ یعنی آثاری که در خارج بروز کند ] و آن آثاری است که باعث حقیر شمردن دیگری و برتری بر آن گردد مانند: همخوارگی با او یا امتناع در پهلو نشستن با او یا رفاقت او و انتظار سلام کردن  و .....  ( نراقی، ملّا احمد ، معراج السعاده ، ص 216 ) .

این صفت زشت ناهنجار فی نفسه دارای مفاسد است و هم از او مفاسد بسیار زاییده شود. این رذیله انسان را از کمالات ظاهری و باطنی و از حظوظ دنیوی و اخروی باز دارد، و تولید بغض و عداوت کند و انسان را از چشم خلائق بیندازد و پست و ناچیز کند، و مردم را وادار کند که با او معارضه ی به مثل کند و او را خوار و تحقیر نمایند . ( امام خمینی ، اربعین حدیث ، حدیث چهارم ، ص 85 ) .

نخستین صفت از صفات رذیله که در داستان انبیاء و آغاز خلقت انسان به چشم می خورد و اتّفاقاً به اعتقاد بسیاری از علمای اخلاقی، امّ المفاسد و مادر همه ی رذایل اخلاقی و ریشه تمام بدبختی ها و صفات زشت انسانی است، تکبّر می باشد که در داستان شیطان به هنگام آفرینش آدم ( ع ) و امر به سجود فرشتگان و هم چنین ابلیس برای او آمده است . داستانی است بسیار تکان دهنده و عبرت انگیز، داستانی است بسیار روشنگر و هشدار دهنده، برای همه ی افراد و جوامع انسانی .

 

2 . 5 . 1 . تکبر در قرآن :

تکبّر که یکی از عوامل هوی پرستی می باشد باعث می شود که از هوای نفس پیروی کند و این تکبّر او را به فلاکت می کشاند که در این زمینه قرآن می فرمایند :

فَسَجَدَ الملائکةُ کُلُّهُم اَجمَعونَ . اِلّا اِبلیسَ استَکبَرَ وَ کانَ مِن الکافرینَ.  ( سوره ص ( 38 ) : 73 . 74 )  .

 در آن هنگام همه ی  فرشتگان سجده کردند ، جز ابلیس که تکبّر ورزید و از کافران بود .

 تنها کسی که سجده نکرد ابلیس بود که تکبّر ورزید و به همین دلیل از مقام با عظمت خود سقوط کرد و در صف کافران بود . بدترین بلای جان انسان نیز همین کبر و غرور است که پرده های تاریک جهل بر چشم بینای او می افکند، و او را از درک حقایق محروم می سازد، او را به تمرّد و سرکشی وا می دارد، و از صف مؤمنان که صف بندگان مطیع خداست بیرون می افکند و در صف کافران که صف یاغیان و طاغیان است قرار می دهد، آن گونه که ابلیس را قرار داد . (مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج 19 ، ص 337 ) .

طباطبایی علاوه بر گفته های فوق می گوید: ابلیس قبل از این صحنه کافر بوده ، از آیه شریفه لَم اَکُن لِأسجُدَ لِبَشَرٍ خَلَقتَهُ مِن صَلصالٍ مِن حَمَإٍ مَسنُونٍ . حجر (15) : 33 . من هرگز برای بشری که او را از گِل خشکیده ای که از گِل بدبویی گرفته شده است آفریده ایی، سجده نخواهم کرد . هم به خوبی استفاده می شود .  (طباطبایی، المیزان، ج 17 ، ص 343 ) .

ابلیس به خاطر پیروی از هوای نفس که منشأ آن تکبّر بود از مقام با عظمت خود سقوط کرد .

بلعم با عورا یکی از کسانی بود که به مقام شامخی از علم رسیده بود لکن قدر خود را نشناخت، و از خواسته های نفسانی پیروی کرد، قرآن کریم، او را به سگ تشبیه فرموده است که همواره پارس می کند .  که در آیه 176 اعراف آمده است : وَ لَو شِئنا لَرَفَعناهُ بِها  وَ لکِنَّهُ اَخلَدَ إلی الارضِ وَ اتَّبَع َ هَواهُ فَمَثَلُه ُ کَمَثَلِ الکَلبِ ...... ( اعراف ( 7 ) : 176 ) .

و اگر می خواستیم، او را با این آیات بالا می بردیم ؛ و او به پستی گرایید، و از هوای نفس خود پیروی کرد . مثَل او همچون سگ است ..... .

در تفسیر نمونه آمده است: که این آیه به روشنی اشاره به داستان کسی می کند که نخست در صف مؤمنان بوده و حامل آیات و علوم الهی گشته، سپس از این مسیر گام  بیرون نهاده، به همین جهت شیطان به وسوسه او پرداخته ، و عاقبت کارش به گمراهی و بدبختی کشیده شده است . و می گوید : اگر می خواستیم، می توانستیم او را در همان مسیر حق به اجبار نگاه داریم و به وسیله آن آیات و علوم ، مقام والا بدهیم . ولی مسلّم است که نگاهداری اجباری افراد در مسیر حق با سنّت پروردگار که سنّت اختیار و آزادی اراده است، سازگار نیست و نشانه شخصیّت و عظمت کسی نخواهد بود. ما او را به اختیار خودش گذاشتیم و او به جای این که با استفاده از علوم و دانش خویش هر روز مقام بالاتری را بپیماید ، به پستی گرایید و بر اثر پیروی از هوی و هوس مراحل سقوط را طی کرد. سپس این شخص را تشبیه به سگی می کند که همیشه زبان خود را همانند حیوانات تشنه بیرون می آورد. این همان حالت دنیا پرستان و هواپرستان دون همّت است، که هر قدر جمع آوری کنند باز هم احساس سیری نمی کنند . (مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج 7 ، صص 12 ـ 14 ) .

انسان اگر مقام والایی داشته باشد به خاطر تکبّر که منشأ آن پیروی از هوای نفس است به پایین ترین درجه سقوط می کند .

و دیگر آیاتی همچون بقره 34 ، اعراف 13، فصلت 15، اعراف 88، مائده 82، .....اشاره به موضوع تکبّر دارند .

امتیاز بدهید : 1 2 3 4 5 6 | امتیاز : 3
موضوع : | بازدید : 625
برچسب ها : ,
+ نوشته شده در جمعه 26 مرداد 1397ساعت 7:01 توسط رسول |

صفحه قبل 1 ... 15 16 17 18 19 20 صفحه بعد